Inrichten , Algemeen

Akoestiek in een kantoorruimte

Akoestiek in een kantoorruimte

Akoestiek in een kantoorruimte is erg belangrijk. Hoge geluidsniveaus zijn één van de grootste klachten op kantoor, dit kan te wijten zijn aan vele factoren zoals mensen die luid praten, klikken op het toetsenbord en kantoorapparatuur (printers, computers) die een brommend of zoemend geluid maken. Al dit lawaai betekent op zijn beurt dat mensen nog luider moeten praten om de herrie in te halen, wat vervolgens de werkomstandigheden op kantoor verslechtert.

Veel bedrijven verwaarlozen vaak de geluidsinrichting van een kantoor wanneer ze renovatie overwegen en richten zich vooral op het uiterlijk, zonder er rekening mee te houden dat hoge geluidsniveaus bewezen hebben het stressniveau te verhogen, het concentratieniveau te verlagen en de productiviteit negatief te beïnvloeden.

Er zijn manieren om hoge geluidsniveaus in het kantoor te voorkomen, zonder het uiterlijk van de ruimte aan te tasten. In vergelijking met een paar jaar geleden zijn er nu veel producten die een oplossing bieden voor de lawaaierigheid van uw kantoor, terwijl het er toch mooi blijft uitzien.

Lees verder voor drie belangrijke redenen waarom u moet nadenken over de akoestiek op uw werkplek.

Belang van akoestiek in een kantoorruimte

  1. Luide geluiden en blootstelling aan langdurig lawaai leiden tot fysiologische stressreacties in ons lichaam, zoals een verhoogde bloeddruk en verhoogde hartslag.

  2. Privacy – Akoestische producten bieden privacy, bijvoorbeeld in vergaderruimtes of in privékantoren. Dit zorgt ervoor dat gesprekken niet kunnen worden afgeluisterd door andere werknemers en er dus helder gecommuniceerd kan worden. Denk eens aan een mogelijk ongemakkelijk gesprek met een collega, zou u willen dat iemand dat hoort?

  3. Productiviteit – Lawaaierige kantoren kunnen een negatieve invloed hebben op de productiviteit op de werkplek. Constante onderbrekingen kunnen leiden tot een onvermogen om zich te concentreren op het werk, wat ook terug te koppelen is naar het hierboven genoemde punt van het verbeteren van het welzijn, aangezien dit ertoe kan leiden dat werknemers zich gestrest voelen.

Hoe om te gaan met hoge geluidsniveaus op de werkplek

  1. Geluid bij de bron absorberen. Dit is vooral nuttig in open kantoorruimten en ontspanningsruimten. U kunt akoestische panelen aanbrengen op muren, plafonds en zelfs op meubilair. Een andere manier om geluid bij de bron te absorberen is het gebruik van banken/stoelen met een hoge rugleuning, of pods die privacy bieden en het geluid uit die ruimte dempen. Voor dit soort meubilair wordt vaak geluiddempend akoestisch schuim gebruikt, waardoor werknemers kunnen samenkomen met minimale verstoring van de mensen om hen heen. Glazen wanden voor vergaderruimten voorkomen ook dat er geluid naar de kantoorruimten uitgaat.

  2. Geluid blokkeren. Dit kan worden gedaan door het tactisch plaatsen van schermen, barrières en muren tussen de bron van het lawaai en de werkplekken. Ook scheidingswanden zijn effectief bij het blokkeren van geluid van bureau tot bureau in open kantoorruimtes. Het aanbrengen van akoestische plafondpanelen kan ook de geluidsoverdracht naar andere ruimtes blokkeren.
  1. Harde oppervlakken afdekken. Door harde oppervlakken, zoals muren en plafonds, te bedekken met akoestisch materiaal wordt ongewenst geluid in het kantoor verminderd. Harde oppervlakken absorberen geen geluidsgolven, wat betekent dat geluid in een ruimte met veel harde oppervlakken ‘weerkaatst’ en een echo-effect creëert.

Neem contact met ons op!

Voor meer advies over hoe u het beste uit uw kantoor en medewerkers kunt halen, kunt u contact met ons opnemen. Voor regelmatige updates kunt u contact met ons opnemen op Facebook, Instagram & LinkedIn.

Geen commentaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

HomeMenuAccount
Search

Showroom alleen open op afspraak