Inrichten , Ergonomie

Hoe creëer je een ergonomisch kantoor?

ergonomisch kantoor

Als kantoormedewerkers brengen we over het algemeen lange periodes zittend door, zo’n 90% in feite (plus of min de theepauze, maar daarover later meer). Vergaderingen, typen, onderzoek, planning, rapportage, analyse, de lijst gaat maar door. Het idee dat je zo’n 8 uur per dag zit, klinkt misschien ontspannend, maar in de praktijk is dat allesbehalve het geval als de ergonomie helemaal verkeerd is.

Een slechte ergonomie leidt tot een hele reeks kwalen, zoals rug-, nek-, pols- of beenpijn, om er maar een paar te noemen. Als de ergonomie niet in orde is, kan het dus zijn dat u meer tijd bij de chiropractor dan aan uw bureau doorbrengt.

Wat is een ergonomisch kantoor?

Ergonomie is een studie naar de efficiëntie van mensen op hun werkplek, daarom is een ergonomisch kantoor een kantoor dat ervoor zorgt dat de werknemer zich op elk moment comfortabel voelt om efficiënt te werken, vooral gedurende lange perioden, zoals een typische werkdag.

Wat is ergonomische kantoorapparatuur?

Om een ergonomisch kantoor te krijgen, moet u ergonomische kantoorapparatuur leveren, zoals in hoogte verstelbare stoelenmonitorsteunenbureaus, laptopsteunen, polssteunen, voetsteunen, toetsenborden, documenthouders, koptelefoons enz.

Waarom is ergonomie belangrijk?

Ergonomie is van cruciaal belang voor de productiviteit en het uithoudingsvermogen, ok, we lopen geen marathons aan ons bureau, maar om 8 uur per dag productief te kunnen zijn, moeten we ons comfortabel voelen. Als je de hele dag door in je stoel zit te wriemelen of constant nekpijn probeert te verzachten, zal je werktempo daar natuurlijk onder lijden. Dit kan leiden tot gemiste deadlines, stress en een ongelukkig personeelsbestand. Comfort is dus de sleutel tot productiviteit.

Hoe bereikt u een ergonomisch kantoor?

Om met succes een ergonomisch kantoor te hebben, is het belangrijk om consistent te zijn met de standaard van de beschikbare apparatuur. Als een stoel kapotgaat, een laptopstandaard zoek is of uw muis nergens te bekennen is, is het belangrijk om deze zo snel mogelijk te vervangen om het eerder bereikte comfortniveau te herstellen.

Misschien wilt u regelmatig risicobeoordelingen uitvoeren om er zeker van te zijn dat de apparatuur aan de huidige normen voldoet en dat de werknemers zich comfortabel voelen. Bovendien is een opendeurbeleid of een bekend vervangingsproces ook een goed idee. Waarbij personeelsleden de benodigde apparatuur kunnen aanvragen via een intern systeem of door eenvoudigweg de kantoormanager, HR of aangewezen medewerker te benaderen die verantwoordelijk is voor dit gebied.

Als alle apparatuur beschikbaar is, volgt u deze eenvoudige stappen voor het inrichten van een ergonomisch kantoor of werkstation.

  1. Bureaustoel

Kies een bureaustoel die volledig verstelbaar is om uw ruggengraat te ondersteunen.  Stel de hoogte van uw stoel zo in dat uw voeten plat op de vloer staan, of op een voetensteun indien gewenst. Stel de rugleuning in om uw houding te controleren, u moet te allen tijde rechtop zitten. Als uw stoel armleuningen heeft, stel deze dan zo in dat uw armen er zachtjes op rusten.

  1. Voetsteun

Zoals hierboven vermeld, kunt u een voetensteun gebruiken als uw stoel na aanpassing nog steeds te hoog is. Als er op korte termijn geen voetsteunen beschikbaar zijn, kunt u improviseren met een lege doos, een stapel printerpapier of iets anders dat stevig is.

  1. Bureau

Onder uw bureau moet voldoende ruimte zijn om comfortabel met uw benen te kunnen zitten. Als de onderkant van uw bureau wordt gebruikt als dumpplaats, dan is het tijd om te investeren in een geschikte opbergruimte. Verder is het gebruik van een zit-sta bureau erg goed voor de ergonomische houding. Het vermindert namelijk rug-, schouder- en nekklachten, het verbetert de productiviteit en u bereikt maximale flexibiliteit. Meer weten over de voordelen van een zit-sta bureau? Klik dan op de volgende link.

  1. Monitor

Plaats uw monitor recht voor u, met de bovenkant van het scherm op ooghoogte, of net eronder indien nodig. De monitor moet een armlengte van u verwijderd zijn en zich direct achter uw toetsenbord bevinden. Speel met de kanteling tot u een comfortabele instelling bereik heeft. Wat erg handig is om de monitor op de juiste hoogte in te stellen, is het gebruik van een monitor arm.

  1. Toetsenbord en muis

Uw muis moet zich op dezelfde hoogte bevinden als uw toetsenbord, links of rechts. Hij moet gemakkelijk bereikbaar zijn, zodat u zich niet hoeft uit te rekken om hem te bereiken. Uw bovenarmen moeten dicht bij uw lichaam blijven terwijl u de muis gebruikt, met uw pols recht en uw onderarm ontspannen.

  1. Bureau organisatie

Houd regelmatig gebruikte voorwerpen bij de hand: een blocnote, briefpapier, rekenmachine, telefoon, agenda enzovoort.  Dan kunt u de minder gebruikte zaken opbergen in uw ladeblok, zoals archieven, facturen, administratieve documenten enz.

Wat kunt u doen om de symptomen van slechte ergonomie te verlichten?

Door regelmatig een pauze achter uw computer te nemen, kunt u niet alleen uw spieren strekken, maar houdt u ook uw houding onder controle en vermindert u het risico op overbelasting blessures.  Plus, het geeft uw geest ook een pauze! Dus als u ‘s middags een dipje voelt aankomen, neem dan een paar minuten afstand van uw bureau, neem die zo belangrijke theepauze en kom verfrist en opgeladen weer terug.

Neem vandaag nog contact met ons op en kom meer te weten over de kantoormeubelen die wij aanbieden. 

Geen commentaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

HomeMenuAccount
Search

Showroom alleen open op afspraak